
Jouw woning verhuren?
Met Heylen Vastgoed verhuur je snel en zorgeloos jouw eigendom. Dankzij ons uitgebreid netwerk en lokale expertise vinden wij de perfecte huurder voor jouw pand. Van screening tot contract: wij begeleiden je stap voor stap, zodat jij met een gerust hart kunt genieten van je rendement.
Tevreden verhuurders in jouw regio 4.4/5
Bij Heylen Vastgoed staan we garant voor een professionele en persoonlijke aanpak. Sluit je aan bij de vele tevreden klanten die vertrouwen op onze expertise en service.
Tools voor een makkelijke verhuurtijd
Bij Heylen Vastgoed maken we verhuur eenvoudig en efficiënt. Met slimme tools zoals digitale huurovereenkomsten, online afspraken plannen en een gebruiksvriendelijk huurdossier, verloopt het hele verhuurproces vlot en transparant. Zo bespaar jij tijd en zorgen, terwijl wij zorgen voor een succesvolle verhuurervaring.
- Uitgebreide interne juridische afdeling
- Regelen van alle nodigen attesten & keuringen
- Ondersteuning van A tot Z
Verhuren met Heylen Property Management
Property Management op maat – wij zorgen dat uw vastgoed efficiënt en zorgeloos beheerd wordt.
Standaard
Verhuur
All-in
Property Management
Plaatsbeschrijving
bij in- en uittrede coördineren
Aanvraag EPC
(indien nodig)*
Screenen
van kandidaat huurders
Zie de volledige vergelijking
Zit je nog met vragen?
Wij staan voor je klaar! Neem gerust contact met ons op via telefoon, e-mail of bezoek één van onze kantoren. Ook onze FAQ biedt vaak snel antwoord. Samen vinden we altijd de beste oplossing voor jouw vastgoedvragen.
Neem contact opWat zijn de mogelijkheden van de verhuurder voor voortijdige opzegging van de huur?
Huurovereenkomst van korte duur:
Geen vroegtijdige opzeg mogelijk.
Beide partijen kunnen beslissen in de 4e maand voor het einde van de overeenkomst om de huurovereenkomst te verlengen (tot maximaal 3 jaar), op te zeggen of stilzwijgend te laten overgaan naar een lange duur overeenkomst. Indien één van beide partijen de opzeg geeft in deze maand, dient er enkel een opzegtermijn van 3 maanden gerespecteerd te worden en moet er geen verbrekingsvergoeding betaald te worden.
Huurovereenkomst van lange duur:
- Voor eigen gebruik:
- Ten allen tijde, mits respecteren van een opzegtermijn van 6 maanden
- Voor gebruik van familieleden:
- Voor 1 januari 2019: ten allen tijde, mits het respecteren van een opzegtermijn van 6 maanden
- Na 1 januari 2019: pas mogelijk na het verstrijken van de eerste driejarige periode van de overeenkomst. Opzegtermijn van 6 maanden te respecteren
- Voor renovatiewerken: opzegtermijn van 6 maanden, mits de kostprijs van de werken minimaal 3x de jaarhuurprijs omvat.
- Voor 1 januari 2019: pas mogelijk bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.
- Na 1 januari 2019: pas mogelijk na het verstrijken van de eerste driejarige periode van de overeenkomst. Nadien ten allen tijde.
- Zonder motief: opzegtermijn van 6 maanden én mits het betalen van een verbrekingsvergoeding:
- Einde 1e driejarige periode: 9 maanden huur
- Einde 2e driejarige periode: 6 maanden huur
Wat zijn de mogelijkheden van de huurder tot opzegging?
Huurovereenkomst van korte duur:
- Contract ondertekend voor 1 januari 2019: geen vroegtijdige opzeg mogelijk
- Contract ondertekend vanaf 1 januari 2019: kan ten allen tijde een opzeg geven mits het respecteren van een opzegtermijn van 3 maanden én het betalen van een verbrekingsvergoeding indien de opzegtermijn een einde neemt in:
- 1e jaar: 1,5 maand huur
- 2e jaar: 1 maand huur
- 3e jaar: 0,5 maand huur
Beide partijen kunnen beslissen in de 4e maand voor het einde van de overeenkomst om de huurovereenkomst te verlengen (tot maximaal 3 jaar), op te zeggen of stilzwijgend te laten overgaan naar een lange duur overeenkomst. Indien één van beide partijen de opzeg geeft in deze maand, dient er enkel een opzegtermijn van 3 maanden gerespecteerd te worden en moet er geen verbrekingsvergoeding betaald te worden.
Huurovereenkomst van lange duur:
- Contract ondertekend: ten allen tijde mits het respecteren van een opzegtermijn van 3 maanden én het betalen van een verbrekingsvergoeding indien de opzegtermijn een einde neemt in:
- 1e jaar: 3 maanden
- 2e jaar: 2 maanden
- 3e jaar: 1 maand
Wat te doen bij huurachterstallen door huurder?
Stap 1: contact opnemen via e-mail of telefoon:
In eerste instantie raden wij aan om de huurder telefonisch te contacteren om te informeren wat de reden is voor de niet-betaling van de huurgelden.
Indien u de huurder niet telefonisch kan bereiken, kan u via e-mail proberen om te informeren bij de huurder.
Het is raadzaam om altijd even een e-mail te sturen, zodoende je schriftelijk bewijs hebt van de gevoerde communicatie.
Stap 2: Rappel verzenden per mail:
Je verwijst naar het telefonisch gesprek of het mailverkeer en naar de destijds gemaakte afspraken.
Je rappelleert de huurder om de huurgelden te betalen. Je kan hier best met deadlines werken en geef aan wat uw volgende actie zal zijn indien de huurder geen gevolg geeft aan de gemaakte afspraken. Je verwittigt eventueel naar mogelijke intresten die bij een volgende fase betaalbaar zijn.
Stap 3: Aangetekende brief
Indien het eerste contact en de rappel niets oplevert, adviseren wij om over te gaan naar communicatie via aangetekende brieven. Je verwijst hier naar het eerste contact en de rappel dat je verstuurd hebt. Je somt de totale huurachterstal op en verhoogt deze eventueel met intresten zoals omschreven in de huurovereenkomst. Je geeft een duidelijke, realistische en uiterste betaaldatum op.
Stap 4: Vrederechter
Wanneer voorgaande stappen niets opleveren, zijn er 2 opties:
- verzoeningsprocedure: je wenst hier naar een bemiddeling te gaan tussen huurder en verhuurder om zo tot een minnelijke schikking te komen.
- Je kan de huurgelden of de ontbinding van de overeenkomst vorderen via de vrederechter.
Moet ik btw aanrekenen bij de verhuur van een garage, box of autostaanplaats?
Zelfs als particulier bent u btw-plichtig als u een garage, een box of een autostaanplaats verhuurt. Dat wil zeggen dat u bij het bevoegde kantoor van uw woonplaats een btw-nummer moet aanvragen.
Als btw-plichtige moet u:
- de btw aanrekenen aan uw huurders
- periodieke btw-aangiften indienen
- de aan uw huurders aangerekende btw doorstorten naar de Staatskas.
Anderzijds kunt u volgens de normale regels de btw in aftrek brengen die u betaald heeft op de goederen en diensten die u geleverd werden in het kader van de verhuur.
Als u niet btw-plichtig bent door een andere economische activiteit en uw jaarlijkse omzet uit de huurinkomsten niet hoger is dan 25.000 euro, kunt u een bijzondere regeling genieten, de vrijstellingsregeling. U moet dan nog steeds een btw-nummer aanvragen, maar u bent vrijgesteld van de meeste andere btw-verplichtingen zoals het aanrekenen van btw aan uw huurders.
Bron : FOD Financiën
Huurprijs indexeren, wanneer kan dat?
Bij de opmaak van de huurovereenkomst spreken de huurder en verhuurder een basishuurprijs af. Deze huurprijs kan op de verjaardag van de overeenkomst geïndexeerd worden op basis van de gezondheidsindex.
Bij contracten afgesloten voor 1 januari 2019 is de aanvangsindex het indexcijfer van de maand voor ondertekening van de overeenkomst. Bij contracten afgesloten na 1 januari 2019 is de aanvangsindex het indexcijfer van de maand voor de inwerkingtreding van de overeenkomst. Bij beide contracttypes wordt steeds de index berekend op basis van het indexcijfer van de maand voor de verjaardag van de overeenkomst.
De berekeningsformule is als volgt:
Geïndexeerde huurprijs = (basishuurprijs × nieuwe index) ÷ aanvangsindex
Wie zorgt er voor welke verzekeringen bij het huren of verhuren van een woning?
Wanneer u een woning huurt of verhuurt, dan moet u beschikken over de juiste verzekeringen. Als verhuurder dient u het gebouw te verzekeren. Als huurder dient u sedert 2019 verplicht een huurdersaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze dekt uw aansprakelijkheid voor eventuele brand- en of waterschade en ook uw inboedel. Als eigenaar heb je ook de keuze om een volledige verzekering af te sluiten met hierin een verhaal van afstand voor uw huurders. Bij schadegevallen zal u verzekering het nodige doen om tussen te komen en dient uw huurder geen aparte verzekering af te sluiten. Zo worden schadedossiers sneller en eenvoudiger opgelost omdat er minder partijen in het dossier zullen zijn.