Een-nul voor Heylen Vastgoed

6 juni | Blogs

De beste reclame voor uw kantoor maakt u niet langer langs de weg of op tv. Waar dan wel? Op de truitjes van de lokale sportclub. Het van origine Antwerpse Heylen Vastgoed blijft scoren dankzij sportsponsering.

Zijn billboards en televisiereclame verleden tijd? Dat is veel gezegd. Maar wie slim is, geeft zijn naamsbekendheid een boost via sportsponsoring. Uw logo op de sporttruitjes laten drukken of klanten uitnodigen in uw lodge. Het is dé beste marketingstrategie volgens Heylen Vastgoed. Op tv zappen kijkers bij reclame gewoon weg, tijdens een spannende match blijven ze naar hun favoriete club kijken.

Marketingmanager Jaro Hermans: “Al sinds de start van Heylen Vastgoed in 2005 zetten wij in op sportsponsoring. Niet alleen om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook voor onze employer branding. Zo gingen we met meer dan 100 medewerkers naar ‘Night of the Giants’ in het Sportpaleis waar we de Antwerpse basketbalploeg The Giants, die we ook sponsoren, hebben zien schitteren.” Tien jaar geleden had Johan Heylen amper 3 kantoren en een handvol medewerkers. Ondertussen zijn dat 22 vestigingen, verspreid over de provincies Antwerpen, Limburg en Oost-Vlaanderen, met meer dan 230 vastgoedprofessionals.

Meer dan 40 clubs

Van het nationale Royal Antwerp FC tot de lokale voetbalclub in Herentals. Jaarlijks sponsort Heylen Vastgoed meer dan 40 sportverenigingen, evenementen en atleten. Jaro: “Natuurlijk is dat in de eerste plaats om ons merk te promoten. Wij genieten mee van de mooie resultaten van FC Antwerp, een van onze bekendste clubs. Maar voor ons is elke vereniging, groot of klein, interessant. Het is vooral de lokale verankering die telt. Via een club bereiken we alle lagen van de lokale gemeenschap: rijk, arm, jong en oud. Of ze nu zelf meespelen of supporteren aan de zijlijn. Een groot deel zijn potentiële klanten.”

De laatste jaren breidde het Antwerpse Heylen Vastgoed uit naar Limburg en Oost-Vlaanderen. Wanneer ze vestigingen openen in nieuwe regio’s is sportsponsoring steevast een tactiek die Jaro en zijn collega’s bovenhalen. Jaro: “Samen met ons lokaal team bekijken we meteen welke sportclubs we een duwtje in de rug kunnen geven, om ook daar onze naam op de kaart te zetten.”

Door lokale sportverenigingen te sponsoren wil Heylen Vastgoed ook hun sociaal engagement in de verf zetten. “Het sponsoren van voetbalclub SKS Herentals levert ons misschien niet zoveel op als de sponsoring van FC Antwerp, maar wij vinden het wel onze plicht om iets terug te geven aan de maatschappij.” En daar zijn wij erg dankbaar voor, zegt Gerrit Van Nueten, voorzitter van SKS Herentals. “Zonder sponsors zijn wij niets. We hebben dat geld echt nodig voor de werking van onze club. Met meer dan 500 leden, 20 nationaliteiten en een G-werking, voor mensen die net een tikkeltje anders zijn, hebben wij als club een belangrijke maatschappelijke functie in Herentals. De steun van Heylen Vastgoed helpt ons om die taak te blijven vervullen. En ondertussen staat hun naam op al onze trainingsjassen te pronken.”

Risico’s

Toch verloopt sportsponsoring niet altijd zonder risico. Wat met de reputatieschade als een sportclub in een negatief daglicht komt? Of wat als een atleet geblesseerd geraakt? Of stel dat Antwerp voortaan alleen nog maar verliest? Dat boezemt Jaro geen schrik in: “Fans blijven meestal achter hun club staan. En bovendien, al onze contracten zijn gebaseerd op duidelijke afspraken. Wij communiceren ook heel vaak met onze partners om te zien hoe alles verloopt. Wat kan beter? Wat willen jullie van ons? Wat willen wij van jullie?” 

Ook lang niet elke Belg ligt wakker van de Jupiler Pro League of de lokale loopwedstrijd. “Daarom zetten wij in op een erg breed marketingpalet. Influencers vormen bijvoorbeeld een mooi alternatief. Wij steunden ex-miss België Celine Van Ouytsel, ook afkomstig uit Herentals, in haar missie naar het kroontje. En ook nu nog werken we nauw met haar samen.”

Team Heylen

Heylen Vastgoed probeert die sportieve mindset ook door te trekken naar de dagelijkse werking op kantoor. Jaro Hermans, marketingmanager: “Een bedrijf is eigenlijk zoals een sportclub. Alleen kan je niet veel bereiken, maar met een goed team kan je bergen werk verzetten. Bovendien zorgt sportsponsoring ook voor een actieve en gezonde uitstraling van ons bedrijf.”  Het feit dat Wout van Aert, samen met zijn echtgenote Sarah De Bie, sinds een paar jaar medeaandeelhouder is, lijkt het sportief imago van Heylen Vastgoed alleen maar te versterken.

 Bron : Fonds 323

 

Ook interessant